Jääkiekon SM-liiga ja Wisehockey ovat tehneet viiden vuoden jatkosopimuksen älykiekosta. Pilottikauden 2018 – 2019 jälkeen Wisehockey-älykiekkojärjestelmä laajennetaan kattamaan maan kaikki Liiga-hallit. Kaudesta 2019 – 2020 alkaen kaikki Liiga-ottelut pelataan älykiekolla. Wisehockeyn myötä Liigassa siirrytään kokonaan reaaliaikaiseen kiekon ja pelaajien seurantaan. Suomalaisesta Liigasta tulee maailman ensimmäinen digitalisoitu jääkiekkoliiga.

Tamperelaisen Bitwise Oy:n kehittämä Wisehockey-älykiekkojärjestelmä asennetaan jokaiseen Liiga-halliin. Jatkossa kaikki Liiga-ottelut pelataan älykiekolla, ja joukkueet voivat käyttää järjestelmän tuottamaa dataa valmennuksen tukena sekä otteluiden aikana että jälkeen.

Wisehockeyn toimitusjohtaja Tomi Mikkonen kertoo, että sopimus Liigan kanssa on kansainvälisesti merkittävä: ”Liigan digitalisointi on ainutlaatuinen referenssi, jonka arvo ymmärretään kansainvälisillä markkinoilla. Me olemme tehneet Suomessa jotain sellaista, mihin edes maailman suurimmat jääkiekkoliigat eivät ole pystyneet.” Mikkonen toteaa sopimuksen mahdollistavan myös muita yhteistyökuvioita: ”Jo menneellä kaudella reaaliaikaista älykiekkodataa hyödynnettiin täysin uusin tavoin TV:ssä, vedonlyöntipalveluissa ja areenoilla. Uuden sopimuskauden myötä etsimme yhdessä Liigan kanssa lisää uusia yhteistyömahdollisuuksia.”

Liigan digitalisoinnin myötä TV-lähetyksissä, Liiga-halleissa ja kotisohvilla voidaan jatkossa hyödyntää Wisehockey-järjestelmän tuottamaa dataa ja visualisointeja otteluiden aikana.

Lue koko tiedote: ePressi.