Suomalaisesta jalkapallosta tuli digitalisaation edelläkävijä – reaaliaikainen Wisesport-urheiluanalytiikka Palloliiton päivittäisessä käytössä

Palloliitto ja Wisehockey Oy aloittivat monivuotisen yhteistyön, jonka myötä Wisehockeyn täysin automatisoitu ja reaaliaikainen jalkapalloanalytiikka-alusta Wisesport tulee laajaan ja säännölliseen käyttöön peli- ja pelaajakehityksessä. Päivittäisessä käytössä olevaa älyjalkapalloa on pelattu jo kymmenissä otteluissa kesällä ja alkusyksyn aikana. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen analytiikka tukee osaltaan suomalaisen jalkapallon nopeaa nousua, josta osoituksina ovat olleet muun muassa Huuhkajien ja Helmareiden EM-kisapaikat.

Yhteistyö Palloliiton kanssa on merkittävä edistysaskel reaaliaikaiselle Wisesport-jalkapalloanalytiikalle. On hienoa päästä rakentamaan kestävää yhteistyötä kovatasoisten jalkapalloasiantuntijoiden kanssa. Olemme etunenässä tuomassa maailmanluokan teknologiaa suomalaiseen jalkapalloiluun”, toteaa Wisehockey Oy:n toimitusjohtaja Tomi Mikkonen.

Bitwisen kehittämä Wisesport-järjestelmä tehostaa valmennuksen ajankäyttöä, koska kaikki data ja visualisaatiot ovat saatavilla välittömästi ilman manuaalista käsityötä. Automaattisuus mahdollistaa maailmanluokan analytiikan tuomisen pelaajakehitykseen junioreista ammattilaistasolle. Otteluiden lisäksi järjestelmää voidaan helposti käyttää harjoituksissa ja testeissä. Täysin uudenlainen pelin mallinnus mahdollistaa monenlaisia tilastokokonaisuuksia kuten pelaajien tarkan profiloinnin, lajianalyysin sekä xG-mallinnuksen. Kaikki pelin tapahtumat ovat myös reaaliaikaisesti videoklipattavissa eri kuvakulmista hyödyntämällä esimerkiksi video-overlay-ratkaisuja.

älyjalkapallo

Laajeneva yhteistyömme Palloliiton kanssa mahdollistaa heidän vahvan lajituntemuksensa yhdistämisen meidän tekniseen osaamiseemme ja analytiikkatuotteen parantamiseen. On hienoa tuoda lajin piiriin digitalisaation tarjoamat mahdollisuudet. Täysin automatisoitu ja reaaliaikainen Wisesport-analytiikkajärjestelmä auttaa valmennusta ja pelaajakehitystä, ja se myös monipuolistaa lajia ympäröivää palveluekosysteemiä ja tarjoaa keinoja jalkapallofanien sitouttamiseen. Jatkossa vain mielikuvitus asettaa rajat tekemiselle”, kertoo Wisehockey Oy:n myyntijohtaja Miska Kuusisto.

Wisesport-analytiikka on ollut käytössä maajoukkueiden kotipesässä Eerikkilässä, jossa järjestelmää on hyödynnetty kesästä 2020 alkaen.

Lisätiedot:

Miska Kuusisto, myyntijohtaja, +358 50 480 3658, miska.kuusisto@wisehockey.com