Softa-alan pioneereina jo 20 vuotta

Bitwise on 100+ osaajan tamperelainen ohjelmistotalo. Kaksikymmentävuotisen taipaleemme aikana olemme ehtineet olla monessa mukana. Teemme töitä esimerkiksi liikkuvien työkoneiden, autoteollisuuden, liikenneinfran, hitsausrobotiikan, sensoripohjaisten mittausjärjestelmien, lääketieteellisten laitteiden ja liikunta-alan sekä huippu-urheilun digitalisaation parissa.

Meillä ainutlaatuiset yksilöt muodostavat yhdessä osaajien yhteisön. Kaikkia yhdistävänä tekijänä on mielenkiinto ohjelmointiin ja ongelmanratkaisuun. Ovemme ovat aina avoinna uusille kyvyille, jotka jakavat intohimomme koodiin.

Reilun sadan bitwiserin softatalo pitää sisällään monenlaisia työrooleja. Olemme keränneet vuosien varrelta osaajiemme tarinoita talteen, jotta saisit hyvän kuvan siitä, mitä meillä tehdään. Jos alkaa tuntua siltä, että haluaisit päästä vastaavien projektien äärelle, laita meille viestiä sivun alareunasta löytyvän lyhyen lomakkeen kautta ja jutellaan lisää.

Hei bitwiser, mitä arkipäiviisi kuuluu ja mikä on ollut ihan erityisen mieleenjäävä projekti?

Pääasiallisena työkaluna C-kieli

“Moi, olen Mikael. Teen töitä Bitwisellä sulautettujen ohjausjärjestelmien ohjelmistojen parissa. Suurimman osan koodista kirjoitan C-kielellä, mutta myös C++ ja Python pyörivät projektissa aktiivisesti mukana. Ajastani pääosan kehitän uutta ohjelmistoa projektin mikrokontrollerialustalla, mutta työnkuvaani kuuluu myös testausta sekä omien työkalujen kehittämistä.

Parasta työssäni on tieto siitä, että laatu merkitsee. Koodin on toimittava nyt ja kahdenkymmenen vuoden kuluttua. Kehitykseen liittyykin paljon laadunvalvontaa. Kaikki ratkaisut on tehtävä sekä luotettavuus että turvallisuus silmällä pitäen. Työtä pitää mielenkiintoisena myöskin se, että pääsee vaihtamaan matalan tason laiteohjainkehityksestä Python-scriptiin ja takaisin. Pidän paljon myös siitä haasteesta, minkä tarkat suorituskykyvaatimukset ja rajoitetut järjestelmäresurssit tuovat.

Mieleenpainuvimpia hetkiä on ne, jolloin olen päässyt kehittämään jotain täysin uutta apunani vain datasheetti ja spesifikaatiot, ja lopputulos toimii nopeasti oikein.”


Urheiluanalytiikkajärjestelmän frontend-kehittäjänä

“Oon melkein koko Bitwise-urani viettänyt jääkiekkoaiheisessa projektissa tekemässä fronttitoteutuksia useampaan eri palveluun. Valtaosa päivistä kuluu ohjelmoidessa Angularilla, minkä myötä Typescript, RxJS ja SCSS ovat ahkerassa käytössä. Toisinaan päästän mielikuvitukseni valloilleen käyttöliittymäsuunnittelun merkeissä Figmaa hyödyntäen. Vuosien saatossa on myös käynyt selväksi, kuinka oleellinen osa yksikkötestit ovat kehitysprosessia. Erityisesti Storybookin käyttöönotto on säästänyt monilta ikäviltä yllätyksiltä.

Tykkään siitä, että webbikehitysmaailma ei lepää koskaan. Kirjastoja päivitetään tasaiseen tahtiin ja uusia trendejä tulee ja menee. Parhaat muistonikin liittyvät avoimen lähdekoodin kirjastojen päivittämiseen projekteissa. Niin moni asia voi mennä solmuun, ja silloin tuntuu että on yksin ongelmiensa kanssa. Kaikki kuitenkin ratkeaa aina, ja seuraavalla kerralla ollaan taas vähän viisaampia.”


C++ ja sulautetut järjestelmät

“Moi, olen Henri. Työskentelen Bitwisella sulautettujen järjestelmien ohjelmistokehityksen parissa. Vuosien varrella tekemääni ohjelmakoodia on päätynyt ajoon monenlaiseen laitteeseen pienistä, kädessä kulkevista laitteista aina kymmenien tonnien painoisiin, pyörillä kulkeviin koneisiin asti – ja joskus koodi ei päädy loppulaitteeseen ollenkaan, vaan se toimii apuna kehityksessä, buildauksessa tai testauksessa. Myös kolmannen osapuolen kirjastojen kääntäminen ja pienten parannusten tekeminen niihin ovat tulleet tutuiksi.

Tykkään työssäni siitä, että pääsen hyödyntämään ajan tasalla olevia työkaluja. Esimerkiksi C++17 on meillä ollut käytössä jo usean vuoden ajan. Uudet ominaisuudet mahdollistavat sen, että koodissa voi ytimekkäämmin ja selkeämmin ilmaista, mikä on kyseisessä kohdassa koodin tarkoitus ja aikomus.

Mieleeni on jäänyt urani alkuajalta projekti, jossa tehtiin muun muassa testiympäristö eräälle koneenohjaussovellukselle. Tuossa vaiheessa uraa oli opettavaista lukea ja debugata koneenohjaussovelluksen vanhaa koodia, ja sen vastapainoksi pääsi kirjoittamaan uutta koodia testiympäristöön ja sen simulaattorikomponentteihin. Oli myös mukava olla projektissa mukana lähes sen alusta aina jonkinlaiseen päätepisteeseen asti.”


Sulautettuja Linux-järjestelmiä kehittämässä

“Moi, olen Anssi. Työskentelen Bitwisellä kehittämässä sulautettuja Linux-järjestelmiä. Tehtäviini kuuluu mm. ohjelmistojen sovittamista eri laitteille, haastavien ongelmien ratkontaa, uusien ominaisuuksien toteuttamista, ajurisovittamista sekä erilaisten Linux-laitteiden käyttöjärjestelmäasennuspakettien luontia ja ylläpitoa.

Pääasiallisia käyttämiäni ohjelmointikieliä ovat C ja C++. Linuxin ajurirajapinta ja userspace-rajapinta sekä muu Linux-järjestelmien toiminnallisuus bootloadereista init-järjestelmiin ja dynaamisiin linkkereihin ovat hyvin tuttuja, mutta työnkuvaani kuuluu myös korkeamman abstraktiotason kehitystä esimerkiksi Qt-kirjastoa käyttäen.

Pidän eniten erilaisten ongelmien selvittämisestä, ja mieleenpainuvimpia hetkiä ovatkin ne, kun pitkän selvityksen jälkeen ongelma saadaan paikallistettua yksittäiseen matalan tason bugiin esimerkiksi laiteajurissa tai kääntäjässä, tai jos selvityksessä on käytetty jotakin tavanomaisesta poikkeavaa tapaa kuten lämpökameraa tai koodin ajoa memory dumpista. Myös kokonaan uudentyyppisen raudan ensimmäinen onnistunut bootti jää yleensä mieleen.”


Frontend-kehittäjänä webbiprojekteissa

“Moi, olen Antti. Työskentelen Bitwisellä webbiprojektien parissa frontend-kehittäjänä. Työnkuvaani kuuluvat käyttöliittymien suunnittelu ja toteutus UX designerin piirustuksien mukaan.

 Teknologioina käytän Angular-frameworkkia, jossa NgRx-kirjastolla on toteutettu Redux-tilanhallinta. Sovelluksen tyylit toteutan Sass-skriptauskielellä, jolla toteutan myös esimerkiksi väriteemat.

 Työni olennainen osa on asiakkaan toiveiden ja tarpeiden kuuntelu, joiden pohjalta minulla on vapaat kädet tehdä ratkaisuehdotuksia. Suunnitelmien pohjalta UX designer piirtää miltä käyttöliittymä tulee näyttämään, ja itse suunnittelen koodin rakenteen ja toteutan toiminnallisuudet.

 Pidän erityisesti vaativien käyttöliittymien toteuttamisesta ja siitä, että olen päässyt eri projekteissa tekemään paljon erilaisia kompleksisia ominaisuuksia.​ Mieleenpainuvin toteutus on ollut sääntömoottori, jolla ohjataan dynaamisesti käyttöliittymässä tehtäviä valintoja monimutkaisen säännöstön perusteella. Sen toteutuksessa hyödynsin RxJS-kirjastoa.


Haluatko bitwiseriksi?

Ovemme on aina avoinna uusille osaajille, jotka jakavat intohimomme koodiin. Jos avoimista työpaikoista ei löydy tällä hetkellä Sitä Oikeaa, kannattaa silti lähestyä meitä rohkeasti. Millaista osaamista sinä toisit taloon?

Tässä on lyhyt lomake, jonka kautta voit lähettää yhteystietosi meille vaikka heti. Voit halutessasi liittää mukaan CV:si tai jakaa linkin LinkedIn-profiiliisi. Ollaan yhteyksissä!

  • Max. file size: 256 MB.
  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.