Jättäisitkö vesihanan valumaan, kun poistut hytistä? Tuskin. Ihan yhtä turhaa on ajaa ilmanvaihtoa täysillä, jos matkustajat ovat maissa koko päivän. Kojan läsnäoloon perustuvalla hyttialueen ilmastoinnilla saavutetaan jopa 60 prosenttia pienempi energiankulutus tavanomaiseen hyttialueeseen verrattuna. Suuren risteilijän vuosittaisessa kulutuksessa tämä tarkoittaa jopa 52 säiliöautollisen verran polttoainesäästöä.
Koja mullistaa hyttien ilmanvaihdon – OBV® -järjestelmä tunnistaa matkustajan läsnäolon
Ilmastointi on yksi suurimpia energiankuluttajia laivoilla, sillä sen osuus voi olla jopa 24 % koko aluksen sähkönkulutuksesta.
Tampereella kehitetään teknologiaa, jonka avulla voidaan vähentää merkittävästi energiankulutusta maailman suurimmilla risteilyaluksilla. Suomalaisen Kojan kansainvälisesti ainutlaatuinen OBV® (Occupancy Based Ventilation) -järjestelmä mullistaa risteilyalusten hyttialueiden ilmanvaihdon.
Kojan OBV®-järjestelmä optimoi ilmanvaihdon hyttikohtaisesti matkustajien mukavuudesta tinkimättä. Säätämällä ilmanvaihtoa todellisen tarpeen mukaan saavutetaan jopa 60 prosenttia pienempi energiankulutus tavanomaiseen hyttialueeseen verrattuna. Ratkaisu vähentää merkittävästi alusten polttoaineen kulutusta ja päästöjä.
Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n tiukentaessa päästövähennysvaatimuksia korostuu energiatehokkuuden rooli entisestään.

Tuoteprojektissa vaivattomasti ylläpidettävä ja luettava koodi on pitkän elinkaaren peruskivi
Kun OBV®-järjestelmä vietiin tuotekehityksestä tuotantoon, valittiin Bitwise toteuttamaan venttiiliohjaimen ohjelmisto. Bitwise toi projektiin sulautetun ohjelmiston suunnittelun ja ohjelmistotuotannon erityisosaamista.
”Projektin aikataulu oli todella tiukka, mutta Bitwisen kanssa työskentely oli alusta alkaen helppoa ja pysyi helppona aina projektin loppuun saakka”, kertoo Markku Kumpula Koja Marinelta.
Projektin ensimmäinen laivaan asennettu versio julkaistiin yli kuukauden alkuperäisestä aikataulusta etuajassa.
Bitwisen ratkaisu mahdollistaa ohjelmistopäivitykset koko laivan tuhansille venttiileille yhdellä kertaa ilman fyysistä huoltotyötä jokaisessa hytissä. ”Tämä on varsinkin meriteollisuuden kontekstissa erittäin suuri etu, koska Kojan OBV®-järjestelmässä voi olla yhdessä laivassa lähes 6000 venttiiliä”, Kumpula kertoo.
Kojan OBV®-järjestelmä on esimerkki siitä, kuinka Suomessa syntyy kansainvälisesti vaikuttavia innovaatioita.
