Yhteiskunnan siirryttyä poikkeustilaan koronapandemian vuoksi moni yrittäjä on pulassa. Nyt jos koskaan on pakko miettiä luoviakin ratkaisuja. Ohjelmistotalo Bitwise ja lähiruokayritys Heikkilän Juustola aloittavat yhteistyön, jonka tarkoituksena on luoda täysin uutta liiketoimintaa törmäyttämällä kahden eri alan asiantuntijoita. Idea sai alkunsa, kun Bitwisen toimitusjohtaja Tomi Mikkonen näki Heikkilän Juustolan yrittäjän, Pekka Moision, haastattelun A-Studiossa.

Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio kertoi 18.3. A-Studiossa koronan vaikutuksista pienen lähiruokayrityksen toimintaan. Moision ja hänen vaimonsa, Annika Heikkilän, luotsaaman yrityksen liikevaihdosta suli yhdessä yössä yli puolet. Kekseliäs yrittäjäpariskunta laittoi heti pystyyn lähiruokapalvelun, johon lähti mukaan myös muita alan toimijoita. Ohjelmistoalan yrittäjä Tomi Mikkonen näki sattumalta Moision haastattelun ja alkoi pohtia, miten kaksi täysin eri alaa voisivat hyötyä toisistaan. Lähiruokayrittäjien toimeliaisuus ja ryhdikäs suhtautuminen vallitsevaan tilanteeseen tekivät vaikutuksen Mikkoseen.

Mikkonen soitti seuraavana päivänä Heikkilän Juustolan yrittäjälle ja ehdotti yhteistyötä. “Heti ajattelin, että Pekka innostuisi ajatuksesta”, Annika Heikkilä kertoo. Ja Pekka Moisiohan innostui. Hän alkoi ideoida Bitwiselle omaa private label -tuotetta: “Me voidaan tehdä Bitwiselle ihan oma juusto!”

Pian paiskattiin kyynärpäätä ja sovittiin seuraavaa:

Bitwise sitoutuu ostamaan kaikki vuodelle 2020 budjetoidut henkilökunta- sekä yrityslahjat Heikkilän Juustolalta. Heikkilän Juustola kehittää uniikin Bitwise-brändätyn luomujuuston, joka ehtii kypsyä joulusesonkiin mennessä. Etukäteen tehty ja maksettu tilaus antaa lähiruokayrittäjälle puskuria jatkaa toimintaansa koronasta aiheutuneen yllättävän tilanteen keskellä. “Bitwise tarvitsee joka tapauksessa loppuvuonna laadukkaan asiakas- ja henkilöstöjoululahjan, ja Juustola tarvitsee rahaa. Tilaamalla joululahjat etukäteen tehdään sitä, mikä on tässä tilanteessa oikein”, Mikkonen sanoo.

Lisäksi Bitwise suunnittelee ja toteuttaa Juustolalle uudet nettisivut ja tilausjärjestelmän Juustolan liiketoiminnan jatkuvuuden helpottamiseksi.

 “Erikoisena aikana tarvitaan erikoisia ratkaisuja”

Kun ennakkotilauksesta oli sovittu, ohjelmisto- ja lähiruokayrittäjien kohtaamisesta syntyi lopulta myös kokonaan uusi liiketoimintaidea, joka hyödyttää tulevaisuudessa muitakin lähiruoka-alan toimijoita.

Bitwise ja Heikkilän Juustola käynnistävät parhaillaan “digitalisoiduksi maitolaituriksi” nimettyä projektia, joka helpottaa lähiruoan jakelua kuluttajille. “Erikoisena aikana tarvitaan erikoisia ratkaisuja. Poikkitieteellisiäkin juttuja täytyy kokeilla, ja eri aloja törmäyttämällä syntyy uusia ideoita”, Pekka Moisio sanoo. Tomi Mikkonen jatkaa: “Koronakriisikin päättyy joskus. Nyt on aika tehdä pidemmän tähtäimen järkeviä ratkaisuja.”

Bitwise ja Heikkilän Juustola kannustavat eri alojen yrittäjiä yhteistyöhön.

 

Lisätiedot:

Tomi Mikkonen, CEO, Bitwise Oy, +358 50 587 4324, tomi.mikkonen@bitwise.fi

Pekka Moisio, yrittäjä, Heikkilän Juustola, +358 40 759 4549

Bitwise Oy on vaativiin ohjelmistoratkaisuihin ja ohjelmistoalan asiantuntijapalveluihin keskittynyt yritys, jonka vahvuuksia ovat intohimoinen suhtautuminen ohjelmistokehitykseen, ylivertainen teknologiaosaaminen sekä aito tekemisen meininki. Bitwise palvelee asiakkaitaan Tampereelta käsin ja työllistää 100 alan huippuosaajaa.

Heikkilän Juustola on pieni perheyritys Laitikkalasta Pälkäneeltä, jonka tuotteita on tarjoiltu maailman jokaisella mantereella Finnairin siivillä sekä palkituissa ravintoloissa ja kahviloissa ympäri Suomea. Yrittäjäpari voitti Vuoden Lähiruokateko -palkinnon 2019.