Koronakriisin aikana kehitetty Maitolaituri 2.0 on nyt valmis. Heikkilän Juustolan lähiruokayrittäjät ja tamperelainen ohjelmistotalo Bitwise toteuttivat täysin uudenlaisen itsepalvelumyymälän, joka helpottaa lähiruoan jakelua kuluttajille. Maitolaituri on paikkaa vaihtava pop up –myymälä, jonka ovi aukeaa PIN-koodilla. Asiakas voi tarkistaa Maitolaiturin reaaliaikaisen sijainnin verkkokaupassa, tehdä tilauksen ja noutaa ostokset itsenäisesti vaikka keskellä yötä. “Maitolaituri on erikoisuus, jota kenelläkään muulla ei ole”, kertoo Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio.  

Tarina sai alkunsa, kun Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio kertoi 18.3. A-Studiossa koronan vaikutuksista pienen lähiruokayrityksen toimintaan. Moision ja hänen vaimonsa, Annika Heikkilän, luotsaaman yrityksen liikevaihdosta suli yhdessä yössä yli puolet. Ohjelmistoalan yrittäjä Tomi Mikkonen näki sattumalta Moision haastattelun ja alkoi pohtia, miten kaksi täysin eri alaa voisivat hyötyä toisistaan. Mikkonen soitti seuraavana päivänä Heikkilään ja ehdotti yhteistyötä.

Mikkosen alkuperäinen ajatus oli ennakkotilata Heikkilän Juustolasta kaikki vuoden 2020 henkilökunta- ja yrityslahjat. Tilaus tehtiin, mutta tapaamisesta seurasi muutakin. Eri alan yrittäjien kohtaamisesta syntyi täysin uusi liiketoimintaidea.

Kuinka tuoda lähiruoka kaupunkilaisen kuluttajan lähelle

Pekka Moisio oli jo pitkään miettinyt, kuinka lähiruoan voisi tuoda kirjaimellisesti ihmisten lähelle. Hänellä oli idea siirreltävästä maitolaiturista, josta asiakkaat voisivat noutaa tilauksiaan itsenäisesti. Kun Tomi Mikkonen kuuli ideasta, hän totesi heti, että Bitwise suunnittelee ja toteuttaa laiturin vaatiman ohjelmiston. Moisio puolestaan pystyttäisi kopin ja hankkisi kylmiön. Näin alkoi projekti ”digitalisoitu maitolaituri”, eli Maitolaituri 2.0.

Maitolaituri on paikkaa vaihtava itsepalvelumyymälä, jonka ovi aukeaa PIN-koodilla. Asiakas voi tarkistaa Maitolaiturin reaaliaikaisen sijainnin ja tehdä ostokset verkkokaupassa. Tilauksen voi noutaa tilausvahvistuksen mukana tulevalla yksilöllisellä PIN-koodilla itselle sopivaan aikaan.

Pekka Moisio on ylpeä lopputuloksesta: “Maitolaituri on erikoisuus, jota kenelläkään muulla ei ole. Maitolaiturilta odotan ennen kaikkea sitä, että tietoisuus lähiruoasta ja Heikkilän Juustolasta lisääntyy.”

Maitolaituria tehdessä sattui ja tapahtui

Kuukausi ensimmäisen tapaamisen jälkeen Maitolaiturin runko oli pystyssä. Seuraavaksi Bitwise toteutti ohjelmiston, Juustolan uudet verkkosivut sekä tilausjärjestelmän. “Kyllä tässä jonkinlaista tuotekehityksen nopeusennätystä oltiin tekemässä”, Mikkonen toteaa. Ohjelmistosuunnittelun ohella Bitwise toimi poikkeuksellisesti myös mainostoimistona. Markkinointi- ja viestintätiimi suunnitteli ja toteutti Juustolan uuden ilmeen, mainos- ja tuotekuvat sekä verkkosivun sisällöt. Bitwisen kokki, Äiti Aurinkoinen, rakenteli keittiössään annoksia kuvia varten. Yrittäjäpariskunnan henkilökuvat sekä historiallisen Heikkilän tilan tunnelmakuvat ovat valokuvaaja Anneli Kuokkasen käsialaa. Maitolaiturin sisä- ja ulkotilasuunnittelu teippauksineen ja äänimaailmoineen toteutettiin Bitwisen eri osaajien yhteisvoimin. Yhteensä kuudellatoista Bitwisen työntekijällä oli oman työn ohella sormensa pelissä pro bono –projektissa.

Vaikka kehitystyö eteni vauhdilla, talkooporukan keskuudessa Maitolaituri sai kuitenkin pian lempinimen Bermudan koppi. “Yksinkertainen tekniikka on vastustanut ihan joka kohdassa, lähtien mekaanisten sähkölukkojen toimimattomuudesta. Miten niin toimintavarma komponentti kuin ovimagneetti edes voi mennä rikki? Jossain vaiheessa Bitwisen pihassa olevan Maitolaiturin alta löytyi tuntemattoman henkilön jälkeensä jättämät viinapullo ja vaatteita. Promokuvauksia edeltäneenä yönä lukon 3D-printattu kuljetustuki oli varastettu ja kuvaukset peruuntuivat. Tässä vaiheessa projekti sai lempinimen Bermudan koppi”, Mikkonen kertaa.

Testausvaiheessa kävi myös niin, että täysin ulkopuolinen ohikulkija kävi ostoksilla Maitolaiturilla. Bitwisen parkkipaikan nurkassa seisonut Maitolaituri oli herättänyt tamperelaisen Timo Punkan huomion. Suuri juuston ystävä luki kopin kyljestä toimintaohjeet, suoritti keskeneräisessä verkkokaupassa oston ja pääsi tilausvahvistuksen PIN-koodilla ovesta sisään. Sisätiloissa kävi kuitenkin ilmi, että Maitolaituri ei ollut vielä käytössä: “Kauppa oli visuaalisesti mitä parhainta laatua ja sehän kiinnitti huomion jo kaukaa. Kävin heti katsomassa, että mikäs tämä on. Arvasin kyllä, että saattaa olla beta-asteella, mutta tykkään kokeilla kaikkea uutta. Tein alkuun vain noin vitosen perustilauksen, että kokeillaan ensin miten toimii. Kärryn ovella kaikki kyllä toimi loistavasti, mutta sisätiloissa Linuxit pyöri ruuduilla, verkkotuotteet olivat levällään ja kylmähyllyt tyhjinä”, Punkka kertoo. Bitwisen kehittäjiä odotti aamulla melkoinen mysteeri, kun järjestelmä kertoi, että Maitolaiturilla oli suoritettu edellisenä iltana oikea ostotapahtuma. Pekka Moisio toimitti Maitolaiturin ensimmäiselle asiakkaalle tuotteet kotiovelle.

Lievistä vastoinkäymisistä huolimatta sekä Mikkonen että Moisio katsovat, että projekti kannatti. “Tämä saattaa olla lähiruoka-alan kallein mainos, mutta ainakin oli hauskaa”, naurahtaa Moisio. Mikkonen jatkaa: “On aina yhtä kiinnostavaa tehdä jotain sellaista, mitä ei ole aiemmin tehty. Tässä tapauksessa itseohjautuva koppi. On täysin absurdia, että koppi huutaa ohikulkijalle “ammuuuu”, kun kävelee tarpeeksi läheltä ovea.”

Pekka Moision mielestä projektin parasta antia on ollut myös yhteistyö toisen yrittäjän kanssa: “Maitolaituri on ollut hyvin erilainen projekti, sillä mukana on ollut muitakin kuin oma väki. Bitwisellä on paljon sellaista osaamista, mitä meillä ei ole. Suuri oivallus projektin aikana on ollut ennen kaikkea se, kuinka mukavaa on, kun joku pystyy ja haluaa auttaa. Meillä pienillä toimijoilla on usein melko vähän resursseja kehittää liiketoimintaamme itsenäisesti.”

Ensimmäiseksi Maitolaituria pääsee kokeilemaan Heikkilän Juustolan kotikylässä Laitikkalassa

Maitolaituri avataan asiakkaille ensimmäistä kertaa perjantaina 3. heinäkuuta. Heikkilän Juustolan tuotteita täynnä oleva Maitolaituri löytyy Rönnvikin viinitilan pihasta Laitikkalasta.

Tulevaisuudessa Maitolaituri voidaan tavata missä päin Suomea tahansa. Pop up –myymälän nykyisen sekä tulevan sijainnin voi tarkistaa Maitolaiturin verkkosivuilta.

 

Lue lisää:

Tutustu Heikkilän Juustolan verkkokauppaan ja uusittuihin kotisivuihin Juustola.fi.

 

Lisätietoja:

Pekka Moisio, Heikkilän Juustola, +358 40 759 4549, pekka@juustola.fi

Tomi Mikkonen, toimitusjohtaja, Bitwise Oy, +358 50 587 4324, tomi.mikkonen@bitwise.fi