Tämä on kolmas vuosi kun opiskelijoiden rekrytointitapahtumissa Bitwisen messuständiltä jaetaan messulahjana WC-paperia. Joka vuosi paperirullaan ideoidaan kieli poskessa uusi slogan. Miten ihmeessä vessapaperiin alunperin päädyttiin? Tässä lyhyt katsaus messulahjamme historiaan.

Nyt jo keräilytuotteen statuksen saavuttaneen messulahjaidean äiti on Bitwisen HR-täti Katja Nieminen: ”Viisi vuotta sitten mietin, mitä huomiota herättävää ja kustannuksiltaan järkevää jakaisimme messuilla. Jotain sellaista joka jää mieleen ja jota kaikki tarvitsevat perinteisten kynien, karkkien ja heijastimien sijaan. Käytännönläheisenä ihmisenä mieleeni pulpahti wc-paperi. Sitä kaikki tarvitsevat!”

Ideaa ei kuitenkaan ostettu talon sisällä sellaisenaan. ”Kerroin ajatukseni toimitusjohtajallemme, jonka vastaus oli EI. Tiesin, että ideani oli hyvä, mutta ei ehkä ihan loppuun asti hiottu. Vuosi kului ja uusi messukausi lähestyi. Ehdotin uudelleen WC-paperia, jonka joka arkkiin painettaisiin eri kuva: yrityksen logo, toimitusjohtajan kuva jne. Tällä kertaa ajatukseni osui ja upposi, mutta ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että paperia olisi täytynyt ostaa rekkalastillinen, että olisimme saaneet painatettua jokaiseen arkkiin kuvan”, Katja kertoo.

Messupaperi-idea täytyi näin ollen laittaa vielä vuodeksi hyllylle, mutta lopulta Katjan sitkeys kuitenkin palkittiin: ”Kolmantena vuotena ehdotin messuille vessapaperia, jonka ympärillä on tekstipanta. Näin syntyi ensimmäinen Hyvin pyyhkii! –rullamme.”

Hyvin pyyhkimisen jälkeen vuorossa oli Paska softa ei lähde maailmasta pyyhkimällä –rulla ja kuluvalla messukaudella käärettä on koristanut teksti Front- ja backendin pyyhkimiseen. Sloganit ovat tähän asti muodostuneet Bitwisen työntekijöiden keskuudessa, mutta kuka tietää vaikka joskus järjestäisimme aiheesta yleisen kilpailun.

Katja kertoo, että messupaperista on muodostunut kolmessa vuodessa ilmiö ja jopa keräilykappale: ”Oli mieletöntä huomata, että WC-paperista oli tullut keräilytuote. Messukävijät tulivat varta vasten hakemaan ständiltämme paperirullan ja kertoivat, että edeltävien vuosien paperi oli edelleen vessan hyllyllä tai toimistopöydällä.” Kuluneella messukaudella paperirullia jaettiin jo yli 500 kappaletta!

Vaikka messukaramellit ovat herkullisia, niistä harvemmin tulee keräilykappaleita. Suosittelemme lämpimästi kokeilemaan hullujakin ideoita, sillä ne jäävät mieleen.