Heinäkuun alussa oli innostusta ja jännitystä ilmassa: Maitolaituri 2.0:n ovet aukaistiin asiakkaille ensimmäisen kerran. Verkkokaupan ja perinteisen maaseudun maitolaiturin yhdistävä 24 h itsepalvelumyymälä oli ensimmäinen laatuaan, joten sekä Heikkilän Juustolan että Bitwisen väki odotti innoissaan, mitä tuleman pitää. Nyt Maitolaituri on ollut toiminnassa kuukauden ajan, joten on aika kurkistaa pieneen punaiseen koppiin ja selvittää, kuinka lähiruoan ystävät ovat ottaneet innovaation vastaan. Onko ammuva maitolaituri ollut asiakkaille mieleen?
Heikkilän Juustolan yrittäjän Pekka Moision mukaan palaute on ollut erittäin myönteistä. Maitolaiturin valvontakamerassa on näkynyt paljon hymyjä ja kuulunut naurua. Eipä ihmekään, että nauru on herkässä, sillä mukavia jutteleva koppi muun muassa ammuu ohikulkijoille.
”Maitolaiturin käytettävyyttä on kiitelty, ja sitä on pidetty helppona tapana käydä ostoksilla”, Moisio kertoo. Asiakas tilaa tuotteet verkkokaupasta ja saa yksilöllisen PIN-koodin, jonka avulla voi käydä noutamassa tuotteensa Maitolaiturin kulloisestakin olinpaikasta. Itsepalvelumyymälän tuotevalikoiman ja sijainnin voi tarkistaa kätevästi Maitolaiturin verkkokaupasta.
Päättömästä ideasta tuli todellisuutta oikeissa käsissä
Maitolaiturin tarina sai alkunsa tämän vuoden maaliskuussa. Bitwisen toimari Tomi Mikkonen näki Pekka Moision kertovan A-Studiossa koronapandemian vaikutuksista pienen lähiruokayrityksen toimintaan. Nyt Bitwisellä ja Heikkilän Juustolalla on takanaan muutaman kuukauden yhteinen rupeama, jonka aikana Maitolaiturin ainutlaatuinen konsepti jalostettiin hullusta ideasta oikeaksi siirrettäväksi itsepalvelumyymäläksi ja verkkokaupaksi. Mitä Heikkilän Juustolan yrittäjät nyt ajattelevat harvinaislaatuisesta yhteistyöstään ohjelmistotalon kanssa?
”Yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Oikeasti. On mukavaa tehdä yhteistyötä toimijan kanssa, jolta tulee sähköpostiin vastaus per heti, ja siinä on lähes aina myös valmis ratkaisu mukana”, Pekka Moisio kiittelee. Vaikka matkan varrella on ollut jos jonkinmoisia sattumuksia ja yllätyksiä, kaikesta on selvitty.
”’Tekemätöntä paikkaa’ ei ole tullut vastaan, ja ongelmatilanteisiin on lähdetty ihailtavan ratkaisuhakuisesti.”
Moision mielestä Maitolaituri onkin rohkaiseva tarina siitä, miten täysin eri toimialojen yritykset voivat tehdä yhteistyötä. Päättömästä ideasta syntyi oikeissa käsissä jotain konkreettista ja toimivaa.
Älykäs Maitolaituri tuottaa dataa ja analytiikkaa
Tuotteiden menekki ensimmäisen kuukauden aikana ei Pekka Moision mukaan tuonut suurempia yllätyksiä. Yrittäjä tuumii, että Maitolaiturin lähtiessä kiertämään Suomen eri paikkakuntia lienee kuitenkin odotettavissa paikallisia eroja. Niitä päästään aikanaan tarkastelemaan ja ihmettelemään Maitolaiturin datasta.
Tilauksia on tipahdellut varsin tasaiseen tahtiin itsepalvelumyymälän avaamisesta saakka. Myyntidata kertoo, että yhteensä tilauksia tehtiin heinäkuussa 72 kappaletta, ja keskimäärin Maitolaiturilta tilattiin kolme tuotetta kerralla.
Paljastettakoon herkkusuille myös, että heinäkuussa Maitolaiturin suosituin tuote oli grillijuusto, jota tilattiin yhteensä 59 kappaletta. Erilaisia luomujuustoja on valikoimassa montaa laatua, ja niitä onkin myyty ylivoimaisesti eniten. Seuraavaksi eniten on puolestaan myyty luomumaitoa.
Muutakin dataa toki kertyy. Helteestä ei tämän vuoden heinäkuussa saatu paljon nauttia, mutta mikäli hellejaksoja on vielä luvassa, ei se Maitolaituria haittaa: kylmiön lämpötilaa jatkuvasti mittaavat anturit kertovat, että ulkolämpötilasta riippumatta lämpötila pysyttelee asianmukaisesti alle +5 celsiusasteessa.
Bitwisen suunnittelema järjestelmä valvoo kylmiön lämpötilaa reaaliaikaisesti missä ikinä Maitolaituri sijaitseekin. Jos lämpötilassa tapahtuisi muutoksia, lähtisi siitä heti hälytys Heikkilän Juustolan yrittäjille. Lisäksi kopissa toimii reaaliaikainen videovalvonta.
Ammuva Maitolaituri lähtee kiertueelle
Asiakkaiden tarpeet täyttyvät ja Maitolaiturin järjestelmät toimivat, eli kaiken voidaan sanoa sujuneen tähän saakka mallikkaasti. Entä millaisia odotuksia Heikkilän Juustolan väellä on erikoislaatuiselle itsepalvelumyymälälleen jatkoa ajatellen?
”Tietysti se, että ulko-oven saranat joudutaan laittamaan säännöllisen vaihdon piiriin eli asiakkaita käy runsaasti!”
Toistaiseksi Maitolaituri on majaillut Rönnvikin viinitilalla Pälkäneellä, mutta pyörien päälle rakennetun kopin on lähitulevaisuudessa tarkoitus lähteä kiertämään Suomen eri paikkakuntia. Siispä yhä useampi luomuruoan ystävä löytää pian tiensä Maitolaiturille – tai Maitolaituri heidän luokseen. Itsepalvelumyymälän hyllyjä saa varmasti jatkossakin täydentää tiheään.
Pekka Moisio uskoo konseptin olevan niin mielenkiintoinen ja erikoinen, että se saa varmasti näkyvyyttä ja huomiota myös tästä eteenpäin. Kannattaakin pitää silmällä Heikkilän Juustolan verkkosivuja ja somea. Ehkäpä ammuva Maitolaituri saapuu pian sinunkin naapurustoosi!