Tänä vuonna perinteisen pre-season turnauksen, Tampere Cupin, järjesti Tappara. Ottelut pelattiin Suomen vanhimmalla ja legendaarisimmalla kiekkoareenalla eli tietysti Hakametsän jäähallissa. Tapahtuman pääsponsorina toimi älykiekosta tunnettu Wisehockey. Wisehockey-älykiekkojärjestelmän kehittänyt Bitwise on Tapparan pitkäaikainen ohjelmistokumppani, ja Bitwisen käsialaa on myös fanien keskuudessa suosittu Tappara-sovellus.
Bitwisen missiona oli tuoda tapahtumaan Wisehockey-järjestelmän mahdollistamaa ennennäkemätöntä viihdettä faneille. Vaikka koronarajoitusten vuoksi jäähalliin ei voinut ottaa yleisöä kuin murto-osan, päätettiin siitä huolimatta toteuttaa villeimmätkin ideat aina Tapparan Live Is Life -maalivilkusta Hakametsän LED-taulujen valloitukseen.
“Tähän mennessä älykiekossa on keskitytty pitkälti TV-lähetysten, joukkueiden ja valmennuksen tarpeisiin, mutta nyt oli aika näyttää faneille ihan konkreettisesti älykiekkodatan viihdearvo ottelutapahtumissa”, Bitwisen ja Wisehockeyn toimitusjohtaja Tomi Mikkonen kertoo.
Fanien sitouttaminen ja ikimuistoisten otteluelämysten tarjoaminen on ensisijaisen tärkeää, sillä nykyaikana ihmisten huomiosta kilpailee moni taho. Koko ottelutapahtumakokonaisuuden täytyy olla riittävän kiinnostava, jotta yleisö haluaa saapua hallille nyt ja tulevaisuudessa.
Fanit osallistava Live is Life -maalivilkku koettiin Wisehockey Tampere Cupissa ensimmäistä kertaa
Mikkosen mukaan Wisehockey Tampere Cupissa lanseerattu Tapparan Live is Life -maalivilkku on omistettu ennen kaikkea faneille: “Jos fanit kerran haluavat osallistua maalijuhlintaan muutenkin kuin huutamalla, niin sitten se täytyy mahdollistaa. Maalivilkun avulla he voivat tehdä niin.”
Bitwisen kehittämän maalivilkun idea on yksinkertainen, mutta lopputulos sitäkin näyttävämpi: Tapparan tehdessä maalin ja Live is Lifen kajahtaessa soimaan hallilla puhelimen näyttö vilkkuu kaikilla sovelluksen käyttäjillä samaan tahtiin hallin LED-taulujen kanssa: oranssina, sinisenä ja valkoisena. Kun täpötäysi fanikatsomo kääntää vilkkuvat puhelimensa kaukaloa kohti, jokainen voi varmasti kuvitella, millaisen tunnelman se hallille luo. Vastaavaa yleisöä reaaliajassa osallistavaa sovellusta ei ole nähty jääkiekkokatsomoissa koskaan aiemmin.
Tapparan myynti- ja kehityspäällikkö Aki Hautamäki paljastaa, että maalivilkun testaus suoritettiin oikealla yleisöllä: “Vähän jännitti itse kutakin, miten julkaisu menee, sillä kuitenkin tehtiin ensimmäinen testaus liveympäristössä ja oikealla yleisöllä! Onnistuminen tuntuu erittäin hyvältä.” Maalivilkku lunasti kaikki odotukset, ja yleisön joukossa nähtiinkin useita maalivilkkuja turnauksen molemmissa Tapparan otteluissa. Hautamäen mukaan tämä on kuitenkin vasta alkua: “Tavoitteenamme on ottelutapahtuman rikastuttaminen ja halu tarjota faneille jotain sellaista, mitä ei ole missään muualla maailmassa. Tästä maalivilkun kehitys lähtee vasta liikkeelle, ja jatkossa kokonaisuuteen pyritään tuomaan uusia featureita.”
Älykiekkodatasta tapahtumanaikaista viihdettä: Mitä suurempi momentum-arvo, sitä todennäköisemmin joukkue tekee pian maalin
Wisehockey Tampere Cup oli osoitus siitä, kuinka älykiekkodata taipuu tapahtumanaikaiseksi viihteeksi. Hakametsän LED-tauluille suunniteltiin Wisehockeyn momentum-näkymä, ja faneille annettiin mahdollisuus veikata jokaisen ottelun lopullista momentum-arvoa Tapparan sovelluksen kautta.
Joukkueiden voimasuhteita reaaliajassa kuvaava momentum toimi paitsi veikkauskohteena ja upeana visuaalisena taustana kaukalon tapahtumille myös informatiivisena grafiikkana analytiikasta kiinnostuneille katsojille. Mitä suurempi momentum-arvo on, sitä todennäköisemmin joukkue tekee pian maalin.
Maksuton momentum-veikkaus toteutettiin Tapparan sovelluksen kautta. Jokainen sovelluksen ladannut katsoja pystyi osallistumaan veikkaukseen helposti oman puhelimensa välityksellä otteluiden aikana. Wisehockey Tampere Cupissa sovelluksen kautta tehtävä veikkaus korvasi normaalisti paperikupongilla toteutetun aloitusmaaliveikkauksen.
Momentumin lisäksi tapahtumassa nähtiin ensimmäistä kertaa maailmassa myös reaaliaikaisia tilastoja hallin LED-tauluilla. Tähän mennessä reaaliaikaista visuaalista dataa on hyödynnetty otteluiden aikana vain TV-lähetyksissä sekä mediakuutiolla esimerkiksi TOP-listojen muodossa.
Pelaajien yksilölliset tilastot ovat tapahtumanaikaista viihdettä parhaimmillaan: jos maaliin mennyt laukaus näytti lähtevän lujaa, millaisen nopeuden kiekko itse asiassa saavutti? Tampere Cupissa Wisehockeyn dataa, kuten pelaajien laukausnopeuksia, näytettiin välittömästi Hakametsän LED-tauluilla.
Ottelutapahtumissa esitettävä statistiikka oli luonnollinen seuraava askel Wisehockey-järjestelmälle, joka muuttaa datan visuaaliseen muotoon automaattisesti.
Mikkonen toteaa turnausviikonlopun jälkeen, että paluuta vanhaan ei enää ole: “Jäähallien LED-taulut eivät ole vain mainoksia varten, vaan niiden avulla on mahdollista niitata yleisö penkkiin. Älykiekkodatasta voidaan tuottaa loputtomasti visuaalista viihdettä fanien ihmeteltäväksi. Olen varma, että tämän viikonlopun jälkeen Hakametsän yleisö on samaa mieltä.”