Kuka? Annika – Design Engineer, mediatekniikan insinööri Etelä-Pohjanmaan perämettistä, nykyisin Tampereelta. Frontend-koodauksen parissa Bitwisella.
Habbo Hotelista se alkoi
Annika aloitti Bitwisella alkuvuodesta 2018. Hän sai vinkin lähipiiristä, että Bitwisella on hienot tilat ja hyvää porukkaa. “Tsekkasin sivut ja hei, täähän on ihmisten talo eikä johdon ja alaisten! En oikein perusta perinteisestä hierarkiaa palvovasta työkulttuurista, joten täällä on oikein vapauttava olla”, Annika kertoo.
Webbisivujen rakentelu vei Annikan mukanaan jo lapsena. Ihan ensimmäinen kosketus aiheeseen tuli Habbo Hotelia pelatessa, ja muiden pelaajien fanisivuja ihaillessa. Pian hän rakensikin jo omia sivujaan isoveljen avustamana, ja kehitti samalla omaa osaamistaan. Myös koulutuksen valinta oli Annikalle itsestäänselvää: “Yläasteella sitten päättäväisesti hain datanomi + lukio-koulutukseen, vaikka opo vähän pyöritteli silmiään tälle vaihtoehdolle.”
Jatkuva itsensä kehittäminen on Annikalle tärkeää edelleen, ihan samaan tapaan kuin lapsena webbisivujen koodausta opetellessa. “Minulla on omia projekteja, joissa pyrin aina ottamaan käpistelyyn jonkun uuden teknologian”, hän kertoo.
Introvertiksi itseään luonnehtiva Annika viihtyy työpaikalla itsenäisessä roolissa, mutta arvostaa myös hyvää seuraa: “Viihdyn omissa oloissani, mutta on myös kiva välillä small talkata mistä tahansa. Tunnen olevani parhaimmillani pienemmässä ryhmässä, jossa saa tukea ja turvaa muilta, olematta kuitenkaan itse vastuussa kaikesta. En pelkää kysyä neuvoa, oli sitten ongelma mikä tahansa. Jos rooliin sisältyy muutakin kuin itse koodin takomista, niin se tekee siitä paljon mielenkiintoisempaa. Oman kädenjäljen esille tuominen on palkitsevaa!”
Työnantajasta täytyy välittyä työntekijän arvostus
Työnantajalta Annika odottaa joustavuutta ja monipuolisuutta: “Olen suunnitellut käyttöliittymiä, vaikuttanut aikataulutukseen, testannut, ja mitä nyt ikinä projekteissa pitääkään tehdä. Vaihtelu työtehtävissä piristää kummasti, vaikka koodaus olisikin se punainen lanka.”
Myös työn ja vapaa-ajan yhteen sovittaminen sekä työntekijän kuunteleminen on tärkeää. “Työnantajasta pitää välittyä se, että annetaan arvoa työntekijälle. Ettei ole ihan sama, vaikka työntekijä lähtisikin. Lisäksi myös mahdollisuus vaihtaa hommia talon sisällä on tosi kova juttu”, hän listaa. Bitwisella projektikiertoa helpottaa se, että työtä tehdään omalla toimistolla Tampereen Viinikassa. On todettu jo varhain, että yhteishengen rakentaminen ja tiedon jakaminen toimii parhaiten perinteisellä tavalla kasvokkain.
Projektikierron lisäksi Annikalta kiitosta saa Bitwisen viihdepuoli ja vapaa-ajan toiminnot, tällä hetkellä erityisesti ykköskerroksesta löytyvä 5000 palan Star Wars –palapeli. ”Oon aina tykännyt koota palapelejä, mutta hyvät hyssykät kun kesken työpäivän pääsee etsimään palaselle paikkaa! Enkä ikinä uskonut odottavani Bitwisen joogatuntien alkamista kesän jälkeen mutta näin vain kävi”, Annika listaa.
Mitä Annikalle kuuluu 2023?
Annikan juttu on alunperin kirjoitettu vuonna 2018. Kysyimme häneltä uusimmat kuulumiset 2023 kesän korvalla:
“Oon melkein koko Bitwise-urani viettänyt jääkiekkoaiheisessa projektissa tekemässä fronttitoteutuksia useampaan eri palveluun. Valtaosa päivistä kuluu ohjelmoidessa Angularilla, minkä myötä Typescript, RxJS ja SCSS ovat ahkerassa käytössä. Toisinaan päästän mielikuvitukseni valloilleen käyttöliittymäsuunnittelun merkeissä Figmaa hyödyntäen. Vuosien saatossa on myös käynyt selväksi, kuinka oleellinen osa yksikkötestit ovat kehitysprosessia. Erityisesti Storybookin käyttöönotto on säästänyt monilta ikäviltä yllätyksiltä.
Tykkään siitä, että webbikehitysmaailma ei lepää koskaan. Kirjastoja päivitetään tasaiseen tahtiin ja uusia trendejä tulee ja menee. Parhaat muistonikin liittyvät avoimen lähdekoodin kirjastojen päivittämiseen projekteissa. Niin moni asia voi mennä solmuun, ja silloin tuntuu että on yksin ongelmiensa kanssa. Kaikki kuitenkin ratkeaa aina, ja seuraavalla kerralla ollaan taas vähän viisaampia.”