Kuka? – UX/UI Designer. Tietojenkäsittelyn tradenomi, joka on opiskellut 3D-mallintamista ja pelituotantoa Liettuassa ja Etelä-Koreassa.
“Mukava työpäivä takaa sen, että vapaa-ajastakin jaksaa nauttia”
Olin sellaisessa tilanteessa edellisessä työpaikassani, että kaipasin lisähaasteita. Näin LinkedInissä avoimen UX Designer -paikan ja ajattelin, että Bitwise voisi niitä minulle tarjota. Erityisesti pisti silmään, kun hakuilmoituksessa oli haastateltu talossa olevaa UX Designeria, joka kertoi työpäivästään. Työpaikasta tuli heti inhimillisempi fiilis ja tunne, että tuonne täytyy päästä.
Työelämässä minulle tärkeintä on yleinen viihtyvyys. Eli hyvä työilmapiiri, sopivan haastavat ja mielekkäät työtehtävät sekä mahdollisuus vapauteen. Ihmisillä on erilaiset elämäntilanteet, ja on tärkeää, että jokainen saa tehdä etänä tai olla toimistolla sen verran kuin haluaa. Se vaikuttaa omaan jaksamiseen paljon. Itsestäni on kiva tulla toimistolle ja lounastaa yhdessä työkavereiden kanssa, mutta välillä on myös mukava olla koko päivä etänä omassa rauhassaan ja tehdä verkkarit päällä töitä.
Odotan työnantajalta joustavuutta ja luotettavuutta. Avoimuus ei ole ikinä haitaksi, ja mitä avoimempia ollaan, sitä luotettavamman kuvan se yleensä antaa. Joustamaton firma on kankea ja vanhanaikainen. Meillä näin ei onneksi ole. Olen kokenut, että aina kun olen tarvinnut joustovaraa, olen sitä saanut.
Myös sillä on merkitystä, että työpaikalla kohdellaan kaikkia samalla tavalla. Kaikki saavat olla juuri sellaisia kuin ovat. Se luo turvallisen ja lämpimän työilmapiirin.
Arvostan kollegoissani positiivisuutta ja luotettavuutta. On tärkeää, että voin luottaa aikatauluihin ja sovittuihin asioihin. Aina ei tarvitse olla iloinen ja positiivinen, mutta liiallinen negatiivisuus tarttuu ympärillä oleviin ihmisiin. Työkavereiden kanssa vietetään kuitenkin aika monta tuntia viikossa, niin kaikkien on yritettävä tulla toistensa kanssa toimeen. Toivon, että luon fiiliksen, että minulta voi matalalla kynnyksellä tulla kysymään apua tai mielipidettä työtehtävään tai vaikka tulla kertomaan, mitä viikonloppuna tapahtui. Pyrin myös kyselemään muilta, että miten menee.
Hyödyllisin oivallus, jonka olen Bitwisella oppinut, on varmaankin se, että aina ei tarvitse elää vain viikonlopuille ja lomalle, koska arjestakin voi tehdä miellyttävän. Se, että toimistolle on kiva mennä tekemään töitä ja vaihtamaan kuulumisia työkavereiden kanssa, tekee arjesta heti paljon rennompaa. Pidän läheisimpiä työkavereitani myös ystävinäni, joille jaetaan niin ilot kuin surutkin. Ei välillä edes tunnu, että on töissä, kun voi naureskella huonoille jutuille kavereiden kanssa. Mukava työpäivä myös yleensä takaa sen, että vapaa-ajastakin jaksaa nauttia.
”Ruman ja hienon designin suunnitteluun menee yhtä kauan aikaa, joten jos jotain lähdetään tekemään, niin tehdään se sitten kunnolla”
Työpäiväni koostuvat siitä, että suunnittelen eri asiakasprojekteissa kaikenlaista loppukäyttäjän mobiiliappeista aina teollisuudenalan yritysten sisäisiin hallintajärjestelmiin. Hallintajärjestelmiä käytetään vaativissa ympäristöissä, joten on erityisen tärkeää miettiä, mihin ja kenelle järjestelmiä suunnitellaan. Pidänkin siitä, että saan astua oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja suunnitella tuotteita, joista en aiemmin ollut edes tietoinen. Nämä haastavat omaa ajattelua ja kehittävät osaamista.
UX/UI-suunnittelu on ohjelmistoa kehittäessä kaiken perusta. Ilman hyvää perustaa harvemmin syntyy muutakaan erityisen hyvää. Perinpohjainen tutkimus, ideointi ja suunnittelu takaavat, että ohjelmisto varmasti soveltuu niille henkilöille ja siihen tarkoitukseen, mihin se on tarkoitettukin.
Yllättävän moni miettii, että kun tätä ohjelmistoa käyttää vain minä ja Pertsa, niin ihan sama, miltä se näyttää. Kannattaa kuitenkin muistaa, että käytännössä ruman ja hienon designin suunnitteluun menee yhtä kauan aikaa, joten jos jotain lähdetään tekemään, niin tehdään se sitten kunnolla.
Kun ohjelmiston käyttö on sujuvaa, intuitiivista ja miellyttävää, asiakkaat ovat todennäköisemmin tyytyväisiä tuotteeseen ja haluavat käyttää sitä uudelleen. Hyvin suunniteltu moderni käyttöliittymä vähentää käyttäjien virheiden määrää ja turhautumista. Kun panostaa alusta asti laadukkaaseen suunnitteluun, voi säästää yritykselle sekä rahaa että aikaa, kun asioita ei tarvitse tehdä useaan kertaan.
Tykkään suunnitella aina vähän yli toiveiden eli miettiä, mitä asiakas lisäksi voisi tarvita. Näistä on helppoa lähteä rajaamaan asioita pois, mutta ikinä ei ole haitaksi ehdottaa jotain, mitä asiakas ei ehkä osannut edes odottaa. Yleensä moni uusi odottamaton asia saa aikaan positiivisen reaktion ja halun lähteä toteuttamaan ehdotettuja asioita. ”Tällaista me ei osattu edes toivoa!” on kommentti, joka lämmittää varmasti jokaisen designerin mieltä.
Näen, että UX/UI-suunnittelun merkitys tulee vain kasvamaan. Pyrin olemaan koko ajan tietoinen uusista trendeistä ja teknologioista. UX-suunnittelussa ei pidä tyytyä vanhoihin malleihin ja toimintatapoihin vaan kehittää uusia ratkaisuja, jotka tukevat käyttäjää entistä paremmin.
Olisiko jo aika vaihtaa tallennusikonin ”korppu” johonkin toiseen?