Kuka? Harri Haapasalo – Sähkötekniikan DI ja Executive MBA. Bitwisella myyntijohtajana.
Bitwisella otetaan ennakkoluulottomasti vastaan kokeileviakin ideoita
Harri Haapasalo on tuonut Bitwiselle vankkaa osaamista myynnin saralla. Harrin urapolku myynnin pariin on kulkenut projekti- ja tuotehallinnan tehtävien kautta, mutta suurimpana driverina on toiminut aito kiinnostus asiakkaiden auttamiseen: ”Omat vahvuuteni ovat myynnillisen osaamisen ohella vahva asiakassuuntautuneisuus ja pitkä kokemus asiakkaiden parissa touhuamisesta”.
Bitwiseriksi syksyllä 2023 liittynyt Harri kiinnostui softatalon ydinosaamisesta – erityisesti Bitwisen vuosien kokemus teollisuuden vaativista ympäristöistä kiinnitti miehen huomion: “Yrityksen tekeminen ja osaaminen teollisuuden parissa kiinnosti. Bitwisesta välittyi kuva vaativien ympäristöjen ratkaisuista sekä rohkeasta, ennakkoluulottomasta lähestymistavasta uusien ongelmien ratkaisemiseen”.
Jo muutaman kuukauden aikana Harri on todennut, että hänen oletuksensa ennakkoluulottomasta yrityskulttuurista pitää paikkansa: “Bitwisella valmius ottaa vastaan kokeilevia ideoita on korkea. ”Älyttömämpiäkään” heittoja ei suoralta kädeltä tyrmätä, vaan koitetaan hahmottaa voisiko niistä jalostaa jotain firmalle hyödyllistä”.
Myös kollegoiden osaaminen on vakuuttanut Harrin. Hän arvostaa Bitwisen tekijöiden vahvaa ammattitaitoa ja asennetta työntekoon: ”Asiakkaiden tarpeet ovat usein melko haastavia ja Bitwisella tehdään paljon sellaista mitä aiemmin ei ole tehty. Kaikenlaisen pöhinän sijaan täällä tehdään ihan oikeita asioita”. Työympäristönä matala organisaatio ja mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön sopii Harrille: ”Meillä saa aika vapaasti muodostaa oman päiväohjelmansa ja kaikki turhat palaveroinnit on karsittu minimiin. Itselleni on tärkeää, että keskitytään tekemiseen, mutta toki välillä on hyvä nauraakin”.
“Kaikkea ei voi eikä tarvitse tehdä itse, kunhan tietää ja tuntee osaavia kumppaneita”
Ohjelmistoalalla menestyminen vaatii jatkuvaa oppimista ja ajanhermoilla pysymistä. Harri kertoo, että samat odotukset koskevat ohjelmistokehittäjien ohella myös myynnin ammattilaisia: “Myynnissä työskentelevänä pidän tärkeänä paitsi oman alan tuntemista ja jatkuvaa kiinnostusta uusiin asioihin, myös laajempaa yleissivistystä ja maailman tilanteen seuraamista”.
Verkostoituminen on avainasemassa asiakassuhteiden luomisessa ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämisessä. Harri painottaa, että kilpailu on alalla kovaa, ja siksi luotettava kumppaniverkosto luo yritykselle kilpailuetua: “Kilpailukenttä on todella kova ja laaja, joten verkostoituminen muiden toimijoiden kanssa on ensisijaisen tärkeää pienemmille yrityksille. Kaikkea ei voi eikä tarvitse tehdä itse, kunhan tietää ja tuntee osaavia kumppaneita, joiden tekemiseen voi luottaa”.