Heikkilän Juustolan lähiruokayrittäjät ja tamperelainen ohjelmistotalo Bitwise toteuttivat täysin uudenlaisen itsepalvelumyymälän, joka helpottaa lähiruoan jakelua kuluttajille. Maitolaituri on paikkaa vaihtava pop up –myymälä, jonka ovi aukeaa PIN-koodilla. Asiakas voi tarkistaa Maitolaiturin reaaliaikaisen sijainnin verkkokaupassa, tehdä tilauksen ja noutaa ostokset itsenäisesti vaikka keskellä yötä. “Maitolaituri on erikoisuus, jota kenelläkään muulla ei ole”, kertoo Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio.
Tarina sai alkunsa, kun Heikkilän Juustolan yrittäjä Pekka Moisio kertoi 18.3.2020 A-Studiossa koronan vaikutuksista pienen lähiruokayrityksen toimintaan. Moision ja hänen vaimonsa, Annika Heikkilän, luotsaaman yrityksen liikevaihdosta suli yhdessä yössä yli puolet. Ohjelmistoalan yrittäjä Tomi Mikkonen näki sattumalta Moision haastattelun ja alkoi pohtia, miten kaksi täysin eri alaa voisivat hyötyä toisistaan. Mikkonen soitti seuraavana päivänä Heikkilään ja ehdotti yhteistyötä.
Mikkosen alkuperäinen ajatus oli ennakkotilata Heikkilän Juustolasta kaikki vuoden 2020 henkilökunta- ja yrityslahjat. Tilaus tehtiin, mutta tapaamisesta seurasi muutakin. Eri alan yrittäjien kohtaamisesta syntyi täysin uusi liiketoimintaidea – Maitolaituri 2.0.
Kuinka tuoda lähiruoka kaupunkilaisen kuluttajan lähelle
Pekka Moisio oli jo pitkään miettinyt, kuinka lähiruoan voisi tuoda kirjaimellisesti ihmisten lähelle. Hänellä oli idea siirreltävästä maitolaiturista, josta asiakkaat voisivat noutaa tilauksiaan itsenäisesti. Kun Tomi Mikkonen kuuli ideasta, hän totesi heti, että Bitwise suunnittelee ja toteuttaa laiturin vaatiman ohjelmiston. Moisio puolestaan pystyttäisi kopin ja hankkisi kylmiön. Näin alkoi projekti ”digitalisoitu maitolaituri”, eli Maitolaituri 2.0.
Maitolaituri on paikkaa vaihtava itsepalvelumyymälä, jonka ovi aukeaa PIN-koodilla. Asiakas voi tarkistaa Maitolaiturin reaaliaikaisen sijainnin ja tehdä ostokset verkkokaupassa. Tilauksen voi noutaa tilausvahvistuksen mukana tulevalla yksilöllisellä PIN-koodilla itselle sopivaan aikaan.
Pekka Moisio on ylpeä lopputuloksesta: “Maitolaituri on erikoisuus, jota kenelläkään muulla ei ole. Maitolaiturilta odotan ennen kaikkea sitä, että tietoisuus lähiruoasta ja Heikkilän Juustolasta lisääntyy.”
Tuotekehityksen nopeusennätys
Kuukausi ensimmäisen tapaamisen jälkeen Maitolaiturin runko oli pystyssä. Seuraavaksi Bitwise toteutti ohjelmiston, Juustolan uudet verkkosivut sekä tilausjärjestelmän. “Kyllä tässä jonkinlaista tuotekehityksen nopeusennätystä oltiin tekemässä”, Mikkonen toteaa. Bitwisen suunnittelema järjestelmä valvoo kylmiön lämpötilaa reaaliaikaisesti missä ikinä Maitolaituri sijaitseekin. Jos lämpötilassa tapahtuisi muutoksia, lähtisi siitä heti hälytys Heikkilän Juustolan yrittäjille. Myyntidatan avulla yrittäjä voi seurata Maitolaiturin täydennystarpeita ja suunnitella ajonsa tietoon perustuen. Lisäksi kopissa toimii reaaliaikainen videovalvonta.
Tässä konseptissa kokonaisuus toteutettiin siten, että asiakkaita palvelemaan pystytettiin verkkokauppa, joka kommunikoi Maitolaiturin kanssa erillisen palvelimen kautta. Arkkitehtuurivalinta mahdollisti verkkokaupan, itse fyysisen vaunun ja taustajärjestelmien rinnakkaisen kehittämisen. Ratkaisu on myös skaalautuva, sillä tilamyymälän lisäksi uusia Maitolaitureita voi kytkeä järjestelmään rajattomasti.
Ohjelmistosuunnittelun ohella Bitwise toimi poikkeuksellisesti myös mainostoimistona (meillä ei pelätä kääriä hihoja tarpeen vaatiessa). Markkinointi- ja viestintätiimi suunnitteli ja toteutti Juustolan uuden ilmeen, mainos- ja tuotekuvat sekä verkkosivun juustola.fi sisällöt. Bitwisen kokki, Äiti Aurinkoinen, rakenteli keittiössään annoksia fiiliskuvia varten. Myös Maitolaiturin sisä- ja ulkotilasuunnittelu teippauksineen ja äänimaailmoineen toteutettiin Bitwisen eri osaajien yhteisvoimin. Yhteensä kuudellatoista Bitwisen työntekijällä oli oman työn ohella sormensa pelissä pro bono –projektissa.
Maitolaiturin testausvaiheessa kävi niin, että täysin ulkopuolinen ohikulkija kävi ostoksilla Maitolaiturilla. Bitwisen parkkipaikan nurkassa seisonut Maitolaituri oli herättänyt tamperelaisen Timo Punkan huomion. Suuri juuston ystävä luki kopin kyljestä toimintaohjeet, suoritti keskeneräisessä verkkokaupassa oston ja pääsi tilausvahvistuksen PIN-koodilla ovesta sisään. Sisätiloissa kävi kuitenkin ilmi, että Maitolaituri ei ollut vielä käytössä: “Kauppa oli visuaalisesti mitä parhainta laatua ja sehän kiinnitti huomion jo kaukaa. Kävin heti katsomassa, että mikäs tämä on. Arvasin kyllä, että saattaa olla beta-asteella, mutta tykkään kokeilla kaikkea uutta. Tein alkuun vain noin vitosen perustilauksen, että kokeillaan ensin miten toimii. Kärryn ovella kaikki kyllä toimi loistavasti, mutta sisätiloissa Linuxit pyöri ruuduilla, verkkolaitteet olivat levällään ja kylmähyllyt tyhjinä”, Punkka kertoo. Bitwisen kehittäjiä odotti aamulla melkoinen mysteeri, kun järjestelmä kertoi, että Maitolaiturilla oli suoritettu edellisenä iltana oikea ostotapahtuma. Pekka Moisio toimitti Maitolaiturin ensimmäiselle asiakkaalle tuotteet kotiovelle.
Sekä Mikkonen että Moisio katsovat, että projekti kannatti. “Tämä saattaa olla lähiruoka-alan kallein mainos, mutta ainakin oli hauskaa”, naurahtaa Moisio. Mikkonen jatkaa: “On aina yhtä kiinnostavaa tehdä jotain sellaista, mitä ei ole aiemmin tehty. Tässä tapauksessa itseohjautuva koppi. On täysin absurdia, että koppi huutaa ohikulkijalle “ammuuuu”, kun kävelee tarpeeksi läheltä ovea.”
Pekka Moision mielestä projektin parasta antia on ollut myös yhteistyö toisen yrittäjän kanssa: “Maitolaituri on ollut hyvin erilainen projekti, sillä mukana on ollut muitakin kuin oma väki. Bitwisellä on paljon sellaista osaamista, mitä meillä ei ole. Suuri oivallus projektin aikana on ollut ennen kaikkea se, kuinka mukavaa on, kun joku pystyy ja haluaa auttaa. Meillä pienillä toimijoilla on usein melko vähän resursseja kehittää liiketoimintaamme itsenäisesti.”
Maitolaituri avattiin asiakkaille kesällä 2020
Maitolaituri avattiin asiakkaille ensimmäistä kertaa perjantaina 3. heinäkuuta 2020 Rönnvikin viinitilan pihassa. Pian lähiruokaherkuista pääsivät nauttimaan helsinkiläiset, kun kärry parkkeerattiin Hietaniemen torille. PK-seudun herkkusuut ottivat Maitolaiturin nopeasti omakseen ja ovi onkin käynyt tiuhaan tahtiin talvikauden 2020-2021 aikana.
Pop up –myymälän nykyisen sekä tulevan sijainnin voi tarkistaa Maitolaiturin verkkosivuilta.
Kuinka voimme auttaa sinua
Meille haastavien ongelmien ratkominen on intohimo. Vaikka konseptina miehittämätön lähiruoan myyntiyksikkö verkkokauppoineen ja valvontoineen olikin hyppy osin tuntemattomaan, koostuu se lopulta kuitenkin meille tutuista teknologioista ja ratkaisuista. Jos valmista ratkaisua ongelmaan ei ole, me teemme sen.
"Yhteistyö on sujunut erinomaisesti. On mukavaa tehdä yhteistyötä toimijan kanssa, jolta tulee sähköpostiin vastaus per heti, ja siinä on lähes aina myös valmis ratkaisu mukana."